آوینا جـانآوینا جـان، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 23 روز سن داره
زیر یک سقف بودنمونزیر یک سقف بودنمون، تا این لحظه: 15 سال و 6 ماه و 23 روز سن داره
پیوند عــاشقانمون پیوند عــاشقانمون ، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 7 روز سن داره

.::خاطرات خانم کوچولومون::.

اتاق 5 ستاره

1391/5/9 19:31
1,048 بازدید
اشتراک گذاری

بچه دار شدن از شیرین ترین لذت هایی است که هر فردی می تواند در طول زندگی اش تجربه کند .بی شک تهیه و تزیین اتاق نوزاد در طول بارداری در روحیه پدر و مادر اثرات مثبتی داشته و باعث آرامش والدین می شود .
برای ورود فرزندمان و لحظات و روزهای خوشی را که قرار است با آرامش و شادی سپری کنیم،به برنامه کاملی نیاز داریم .
در تهیه و تدارک اتاق نوزادتان، توجه داشته باشید که نوزادان به سرعت رشد می کنند و نیازهایشان نیز تغییر خواهد کرد . پس بهتر است قبل از انتخاب وسایل اتاق نوزادمان مثل : تخت خواب ، رنگ دیوار و کفپوش و غیره به این نکته توجه داشته باشیم که اکثر وسایلی که برای نوزاد خود تهیه می کنید قبل از کهنه شدن به دلیل تغییر نیاز های او بدون استفاده خواهند شد.
پس لازم است از وسایلی استفاده کنیم که قابلیت تبدیل را داشته باشد وبا تغییر نیاز کودکمان قابل استفاده باشد.
تهیه وسایل و طراحی اتاق کودک، بیش از این که هزینه در برداشته باشد، به حوصله ، خلاقیت و برنامه ریزی نیاز دارد.

چند توصیه برای اتاق نوزاد و کودک:
1- اتاق را به کودک خود اختصاص دهید که نور خورشيد به ميزان كافي به اتاق او بتابد.
2- رنگ و فرم وسايلي كه برای کودکان استفاده می کنیم در تعيين و شكل‌گيري شخصيت آنها نقش مهمي دارد. با توجه به تفاوت سليقه دختران و پسران، رنگ مورد استفاده براي آنان نيز متفاوت است. دخترها بيشتر به رنگ هاي صورتي و ليمويي و پسران به رنگ‌هاي آبي روشن و خاكستري علاقه‌ دارند. در كنار اين رنگها، معمولا كودكان به رنگ هاي متضاد با کنتراست بالا علاقه دارند و به آنها جذب مي‌شوند.
3- همیشه بیشترین هزینه را برای اجناسی درنظر بگیرید که برای مدت طولانی تری مورد استفاده کودکتان قرار می گیرد ، از تجربیات افراد همسطح و همفکر خود استفاده کنید و برای برنامه ریزی بهتر، مشورت کنید . راه دیگر اینکه می توانید با استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف آگاهی خود راجع به این موضوع را بالا ببرید.
4- دمای اتاق نوزاد باید همواره بین ۱۹ تا ۲۲ درجه سانتیگراد باشد. از این رو با توجه به امكانات منزل، باید راهی ایمن برای تامین این دما در اتاق كودك در نظر گرفته شود.
5- تختخواب کودک حداقل باید به اندازه 60 سانتی متر از پنجره‌ها، رادیاتورها، چراغ‌های دیواری و پرده‌ها فاصله داشته باشد. در این صورت کودک نمی‌تواند خود را به پنجره برساند یا حرارت مستقیم رادیاتورها باعث سوختگی کودک ‌شود.
6- برای پوشش كف اتاق نوزاد، یك پوشش نرم و راحت می تواند انتخاب مناسبی باشد، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم كه ظرف چند ماه ، نوزاد ما تبدیل به كودك نوپایی می شود كه انواع مایعات و نوشیدنی ها و مواد غذایی گوناگون را به دست گرفته و بر روی زمین اتاق خواهد ریخت. بنابراین پوشش كف اتاق را از نوعی در نظر بگیرید كه ضمن نرمی و لطافت به راحتی تمیز شود.
7- بهتر است کف اتاق کودک با موکت یک تکه پوشانده شود. انداختن فرش یا قالیچه می‌تواند موجب آسیب کودک شود چون گاهی فرش زیر پای کودک جمع می‌شود و یا روی پارکت کف می‌لغزد و موجب زمین خوردگی کودک می‌شود. از سوی دیگر، پرزهای فرش محل مناسبی برای به دام انداختن خرده‌های ریز است که ممکن است کودک حین بازی آنها را برداشته و در دهانش بگذارد و سلامتش به خطر بیفتد.
8- نور اتاق كودك در طول شب نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا كه نوزادان اغلب در طول شب نیاز به تغذیه دارند و اتاق نوزاد باید در شب از میزانی از نور بهره مند باشد تا ضمن آنكه مادر را به انجام امور معمولی چون تغذیه كودك و یا تعویض پوشك او قادر می سازد، موجب بیداری كامل و هوشیار شدن نوزاد نیز نشود.
9- چنانچه اتاق كودك جای كافی داشته باشد یك مبل یا صندلی راحت برای مادر در اتاق نوزاد در نظر بگیرید تا مادر جای راحتی برای نشستن هنگام شیردهی و مراقبت از نوزاد داشته باشد.
10- ضمن طراحی و برنامه ریزی برای دكوراسیون اتاق كودكان علاوه بر اموری كه ذكر شد توجه به ایمنی نیز نباید فراموش شود. همواره باید به وسایلی كه در دسترس نوزاد و یا كودك نوپا قرار دارند از قبیل آنچه از درون تخت برای كودك قابل دسترسی است دقت و توجه داشت. همچنین سطح كف اتاق نباید لیز و لغزنده باشد و پریزهای برق كه در ارتفاع كم نصب شده اند باید با استفاده از وسایل مخصوص موقتاً مسدود شوند.

در آخر در مورد تاثير 6 رنگ فوق العاده كه مي توانيد از آنها براي طراحي و تهيه لوازم اتاق نوزادتان استفاده كنيد. به شما مي گوييم.

تاثیررنگ ها

قرمز
این رنگ خیره کننده سطح انرژی در اتاق را افزایش می دهد ،ولی ممکن است که بهترین انتخاب برای رنگ دیوار اتاق نی نی نباشد.ولی شما می توانید از رنگ قرمز بنحوی در اتاق کودک استفاده کنید.برای شانس!
سبز
از میان رنگ های آرامش بخش،رنگ سبز بعنوان یکی از اعضای رنگین کمان ،هیچگونه آزاری در دید ایجاد نمی کند و بسیار زیبا و دلپذیر است و باعث کاهش استرس شده و همچنین به استراحت و آرامش نی نی هایی که در روز زیاد گریه می کنند و به کولیک مبتلا هستند، کمک می کند.

آبي
رنگ آبی فقط مختص به پسرها نمی باشد، دخترها هم می توانند از مزایای این رنگ هارمونیک بهره برند. رنگ آبی بسیار مناسب برای خواب می باشد و آبی سرد باعث کاهش فشارخون و آرام شدن تنفس می شود.

نارنجي
این رنگ شاد برای فضای خواب نی نی بسیار هیجان انگیز می باشد در صورتیکه می تواند انتخابی مناسب برای فضای بازی نی نی باشد(برای افزایش نیرو- روحیه- هیجان نی نی ).عروسکهای به رنگ نارنجی شاد نی نی را برسر ذوق آورده و همچنین باعث تحریک رشد و تکامل مغز وی می شود.

زرد
رنگ زرد شادی و لذت را به هر فضایی هدیه می کند. در حالیکه زرد درخشان – شفاف برای نی نی بسیار انرژی زا می باشد ولی زرد کم رنگ می تواند همانند یک لالایی نی نی را به خوابی سبک و آرام فرو برد.

ارغواني
اگرچه رنگ ارغوانی تیره از نظر ویژگی های دراماتیک در حد بالایی قرار دارد و بسیار جذاب است ولی بهتر است از بنفش کمرنگ برای اتاق نی نی استفاده کنید. اثر رنگ بنفش شفاف و کمرنگ همانند رنگ آبی است. همچنین می توانید از رنگ دیگری برای گرم کردن فضا استفاده کنید

منبع - مجله نی نی پلاس

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

زینب السادات(مامان تسنیم)
10 مرداد 91 13:04
چه جالب بود مرسی خانم اتق دخملی ما ترکیب سبز و نارنجی است. یعنی دیواراش و تختش سبز و وسایلش نارنجیه...خ.شحال شدم که رنگ خوبی انتخاب کردم