آوینا جـانآوینا جـان، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 25 روز سن داره
زیر یک سقف بودنمونزیر یک سقف بودنمون، تا این لحظه: 15 سال و 6 ماه و 25 روز سن داره
پیوند عــاشقانمون پیوند عــاشقانمون ، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 9 روز سن داره

.::خاطرات خانم کوچولومون::.

نكاتي در مورد شير دادن به نوزاد در تابستان

1391/5/1 12:22
680 بازدید
اشتراک گذاری

نوزادان در تابستان به دليل احساس گرما و ناراحتي از تماس پوستي تمايل خود را براي شير خوردن از دست مي دهد. در هواي خيلي گرم كه تماس پوستي براي مادر و كودك خوشايند نيست، قرار دادن يك حوله يا پارچه نخي روي پوست بدن و بازوها مي‌تواند موثر باشد و براي رفع اين مشكل مي توان نوزاد را خواباند و طوري به وي شير داد كه تماس پوستي كمتر شود...

ني ني سايت: نوزادان در تابستان به دليل احساس گرما و ناراحتي از تماس پوستي تمايل خود را براي شير خوردن از دست مي دهد. در هواي خيلي گرم كه تماس پوستي براي مادر و كودك خوشايند نيست، قرار دادن يك حوله يا پارچه نخي روي پوست بدن و بازوها مي‌تواند موثر باشد و براي رفع اين مشكل مي توان نوزاد را خواباند و طوري به وي شير داد كه تماس پوستي كمتر شود.

 اگر كودك براي مدت كوتاهي تمايلي به شير خوردن ندارد نگران نشويد، وقتي تشنه شود، در زمان‌هاي كوتاه‌تر و دفعات بيشتر شير مي‌خورد. اما مادر بايد توجه داشته باشد كه در هواي گرم، آب بيشتري از دست مي دهد و به همين دليل بايد به دفعات از مايعات و آب استفاده كند.


به نوزادان شيرخوار در تابستان آب ندهيد

بسياري از مادران نگران كم شدن آب بدن نوزادشان در فصل گرما هستند و شايد اين سوال برايشان به وجود آيد كه ايا مي توانند به نوزاد همراه با شير مادر، آب بدهند؟  پزشكان در اين زمينه به مادران توصيه مي كنند كه از دادن آب به نوزادي كه به طور كامل از شير مادر تغذيه مي كند، خودداري كنند، زيرا شير مادر خود غذاي كامل است و حاوي تمامي مواد مورد نياز بدن نوزاد است و از جهت ديگر اگر به نوزاد آب داده شود، نوزاد عادت شير خوردن از سينه مادر را ترك مي كند.


شير مادر داراي آنتي بادي هست و از كودك در مقابل عفونت ها جلوگيري مي كند و به همين دليل اگر آب جايگزين اين ماده غذايي شود مي تواند نوزاد را با مشكلات جدي مواجه كند همچنين شير خود به اندازه مورد نياز بدن آب دارد و تغذيه نوزاد با شير مادر حتي بدون دادن آب اضافي به وي، از كم شدن اب بدن نوزاد در هواي گرم جلوگيري مي كند.


نتايج مطالعه‌هاي انجام شده در مناطقي با آب و هواي گرم، نشان داده است كودكاني كه طبق ميل خودشان و هر زماني مي‌خواهند شير مي‌خورند، دچار كم آبي نمي‌شوند. شير مادر متناسب با نيازهاي كودك و حتي شرايط آب و هوايي تغيير مي‌كند.  


شيردهي در تابستان در دفعات بيشتر انجام شود

در فصل گرم تابستان ممكن است كودك براي رفع تشنگي بخواهد شير كم‌چرب بيشتري بنوشد و لازم است شيردهي در دفعات بيشتر و زمان‌هاي كوتاه‌تر انجام شود.

اگر كودك در فاصله بين شيردهي‌ها به طور غيرعادي بيشتر از 3 ساعت خوابيد، لازم است بيدارش كنيد و براي پيشگيري از كم‌آبي به او شير بدهيد.

بعضي بچه‌ها در ساعت‌هاي گرم روز كمتر شير مي‌خورند و در زمان‌هايي مانند عصر و شب تا صبح كه هوا خنك‌تر است، بيشتر شير مي‌نوشند. شايد در روزهاي گرم تابستان لازم باشد از شب تا صبح دفعات بيشتري به كودك شير بدهيد.


كم شدن و يا تغيير رنگ ادرار نوزاد خطري براي كم آبي بدن وي

براي اينكه بدانيد كودك به اندازه كافي مايعات دريافت مي‌كند يا نه، لازم است برخي موارد را بررسي كنيد. كاهش ميزان ادرار شاخص خوبي براي نشان دادن كم آبي است. كمتر از 6 پوشك خيس در روز براي نوزادان و بيش از 8 ساعت ادرار نكردن در كودكان بزرگ‌تر مي‌تواند نشانه كم‌آبي باشد.


موارد ديگر مانند ادرار تيره‌رنگ يا ادرار با بوي آمونياك، لب‌هاي خشك و پوست داغ، فرورفتگي منطقه نرم روي سر، تحريك‌پذيري و بدخلقي، بي‌حالي غيرعادي و ضربان قلب تند و تب هم مي‌تواند نشان‌دهنده كم‌آبي در كودك باشد. در صورت مشاهده اين علايم و نگراني درباره كم‌آبي كودك از پزشك كمك بخواهيد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)