آوینا جـانآوینا جـان، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 25 روز سن داره
زیر یک سقف بودنمونزیر یک سقف بودنمون، تا این لحظه: 15 سال و 6 ماه و 25 روز سن داره
پیوند عــاشقانمون پیوند عــاشقانمون ، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 9 روز سن داره

.::خاطرات خانم کوچولومون::.

زمان شيردهي در ضريب هوشي نوزادان موثر است

1391/5/1 12:20
482 بازدید
اشتراک گذاری

ني ني سايت: يك مطالعه جديد نشان داد كودكاني كه در هر زماني كه گرسنه شدند تغذيه مي‌شوند ضريب هوشي بالاتري نسبت به كودكاني دارند كه تحت يك برنامه از پيش تعيين شده تغذيه مي‌شوند...

 نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه تفاوت قابل توجهي در توانايي‌هاي ذهني بين نوزاداني كه تقاضاي تغذيه مي‌كنند با آنهايي كه تحت برنامه مشخصي تغذيه مي‌شوند وجود دارد.

 محققان از موسسه تحقيقات اجتماعي و اقتصادي در دانشگاه اسكس و در دانشگاه آكسفورد داده‌هاي مطالعه رشد كودكان را كه شامل بيش از ده هزاركودك بين سنين پنج تا چهارده سال بود را مورد بررسي قرار دادند.

 يافته‌ها حاكي از آن است كه نمره IQ كودكاني كه در هنگام تقاضا براي غذا تغذيه مي‌شدند به طور متوسط چهار يا پنج امتياز بالاتر از نوزاداني است كه تحت برنامه مشخصي تغذيه مي‌شوند.

 دكتر ماريا لاكووآ كه هدايت اين پژوهش را از ISER بر عهده داشت توضيح داد: اين تفاوت بين نوزاداني كه تقاضاي شير مي‌كنند و يا آنهايي كه تحت برنامه تغديه مي‌شوند در هر دو حالت چه با شير مادر تغذيه شده باشند و يا آن كه با شيشه شير تغذيه شده باشند، ديده شد.

 وي افزود: تفاوت در سطح IQ از حدود چهار تا پنج امتياز از نظر آماري بسيار قابل توجه است. با اين حال در اين مرحله ما بايد در مورد اين ادعا كه يك ارتباط عليتي بين الگوهاي تغذيه و IQ وجود دارد، بسيار محتاط باشيم. به طور قطعي نمي‌توانيم بگوييم چرا اين تفاوت‌ها رخ مي دهد. تحقيقات بيشتري براي درك اين روند مورد نياز است.

 گفتني است، اين تحقيق اولين مطالعه‌اي است كه در رابطه با پيامدهاي درازمدت تغذيه تحت برنامه خاص و يا در هنگام گرسنگي نوزادان در سطح وسيعي انجام مي‌شود و نتايج آن در مجله«European Journal of Public Health» منتشر شده است.

منبع: ايسنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)