آوینا جـانآوینا جـان، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 15 روز سن داره
زیر یک سقف بودنمونزیر یک سقف بودنمون، تا این لحظه: 15 سال و 6 ماه و 15 روز سن داره
پیوند عــاشقانمون پیوند عــاشقانمون ، تا این لحظه: 16 سال و 2 ماه و 30 روز سن داره

.::خاطرات خانم کوچولومون::.

روانپزشکی

1391/5/12 13:21
656 بازدید
اشتراک گذاری

-       دختر ۲ساله‌ای دارم که اگر چیزی بخواهد و به او ندهیم یا چیزی را بخواهیم از او بگیریم، سرش را به زمین می‌کوبد. لطفا راهنماییم کنید.

گاهی اوقات کودکان برای رسیدن به خواسته‌های خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند. به اصطلاح سعی می‌کنند با قشقرق و کوبیدن سرشان به جایی، به خواسته‌های خود برسند. قبل از هرچیز باید مطمئن شوید، جایی که می‌خواهد سرش را بکوبد نرم است و سرش صدمه نمی‌بیند. می‌توانید دست‌تان را حائل بین زمین، کمد،... و سر کودک قرار دهید تا ضربه‌ای به سرش وارد نشود. بهترین روش این است که نسبت به این رفتار او بی‌توجه باشید و وقتی می‌خواهید چیزی را از او بگیرید، حواسش را پرت کنید. بی‌توجهی شما به رفتار غیرمعقول کودک‌تان فراوانی این رفتار را آرام آرام کمتر می‌کند و در ‌‌‌نهایت از بین می‌برد.

2-      پسر ۵/۴ساله‌ام از صداهایی مثل صدای آسانسور یا صدای ناگهانی زنگ در -یک دفعه ایجاد می‌شودـ می‌ترسد و پا به فرار می‌گذارد. لطفا راهنماییم کنید.

در ۴ تا ۵سالگی کودکان، ترس از خطرات بیرونی کاملا طبیعی است. در این مرحله از رشد‌شناختی، آن‌ها کم کم با خطراتی که انسان را تهدید می‌کند مثل حیوانات، ترس و مرگ آشنا می‌شوند. می‌توانید علت صدا را برایش توضیح دهید؛ مثلا با هم از خانه بیرون بروید و آسانسور را چک کنید و او را مطمئن کنید، خطری تهدیدش نمی‌کند.

خوشابی

1-      دختر ۵ساله‌ام نسبت به اسباب‌بازی‌ها و وسایلش بسیار حساس است و هر وقت کسی به وسایلش دست می‌زند، ناراحت شده و گریه می‌کند. راهنماییم کنید.

در ۵ سالگی کودک مفهموم تقسیم کردن را متوجه نمی‌شود، باید برایش توضیح داده شود که دست زدن دیگران به وسایلش به معنی مالکیت آن‌ها نیست. کودکانی که به مهدکودک می‌روند این مفاهیم را یاد می‌گیرند و می‌توانند وسایل خود را با دیگران تقسیم کنند. بهتر است با کودک خود صحبت کنید و وقتی در منزل با او تنها هستید، بازی‌هایی را ترتیب دهید که حین بازی مجبور باشید از وسایل یکدیگر استفاده کنید. به این ترتیب حساسیت کودک از بین می‌رود و تقسیم کردن وسایل هنگام بازی را یاد می‌گیرد.

2-      دختر ۳ساله‌ام از زمان نوزادی شصت دستش را می‌مکد. برای ترک این عادت چه کنم؟

مکیدن شست دست جزو اختلالات عادتی شیرخواران محسوب می‌شود، تا 4سالگی می‌توان به کودک برای ترک این عادت فرصت داد؛ اگر بعد از پایان ۴سالگی این رفتار همچنان ادامه داشت باید از تکنیک‌های رفتاری برای ترک این عادت استفاده کرد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)