آوینا جـانآوینا جـان، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 24 روز سن داره
زیر یک سقف بودنمونزیر یک سقف بودنمون، تا این لحظه: 15 سال و 6 ماه و 24 روز سن داره
پیوند عــاشقانمون پیوند عــاشقانمون ، تا این لحظه: 16 سال و 3 ماه و 8 روز سن داره

.::خاطرات خانم کوچولومون::.

نكات تغذيه كودكان بعد از 6 ماهگي

1391/5/5 11:51
516 بازدید
اشتراک گذاری

دانستن نكات لازم براي حفظ سلامتي و تغذيه سالم كودكان از ابعاد مختلف براي مادران جوان، آنان را به طور موثر در زمينه پرورش جسمي و روحي كودكشان ياري مي دهد.يكي از اين موارد چگونگي شروع تغذيه تكميلي براي نوزادان پس از 6 ماهگي است. طبق توصيه پزشكان شير مادر براي تغذيه نوزاد تا پايان 6 ماهگي كافي است اما پس از آن بايد تغذيه تكميلي كودك شروع شود و توجه به ميزان و كيفيت موادي كه بعد از 6 ماهگي به كودك داده مي شود مي تواند بخش عمده اي از سلامت او را در آينده پايه گذاري كند.بعد از پايان 6 ماهگي، نيازهاي تغذيه اي كودك با شير مادر تامين نمي شود و بايد به كودك غذاي كمكي داده شود. غلاتي مانند برنج، براي شروع تغذيه تكميلي مناسب است. فرني بهترين غذا براي شروع غذاي كمكي است و مي توان مصرف آن را از يك بار در روز و به اندازه 1 تا 3 قاشق مرباخوري شروع و در هفته دوم شيربرنج و حريره بادام نيز، به آن اضافه شود.از هفته سوم مصرف انواع سبزي ها مثل سيب زميني، هويج، گشنيز، جعفري، كدو و... براي كودك شروع مي شود و مي توان اين سبزي ها را تك تك و به مرور به سوپ كودك اضافه كرد.اضافه كردن گوشت به سوپ كودك بايد از هفته چهارم شروع شود.سوپ بايد بعد از پختن، له و به كودك داده شود.

پوره سيب زميني و هويج به صورت پخته و نرم شده همراه با كمي روغن يا كره، غذايي مناسب براي نوزاد شيرخوار است. در ماه هشتم زندگي، زرده تخم مرغ كه آب پز شده است را مي توان به اندازه يك قاشق چاي خوري كه در آب يا شير له شده است به كودك داد و به تدريج بر مقدار آن افزود تا درعرض يك هفته به يك زرده كامل تخم مرغ برسد و سپس هر روز، نصف زرده تخم مرغ به كودك داده شود. دادن تكه هاي نان و بيسكويت و همچنين ماست بايد از ماه هشتم براي كودك شروع شود.
اضافه كردن تدريجي غذاهاي سفت تر، باعث تكامل جويدن در شيرخوار مي شود. سن شروع استفاده از حبوبات 9 ماهگي است. عدس، ماش، لوبيا، جوانه حبوبات كه پوست آن ها كنده و خيسانده شده است را بايد به طور كامل پخت و به صورت نرم شده به كودك داد.آخرين ماده غذايي كه به كودك داده مي شود آب ميوه است كه در ابتدا بايد رقيق باشد و از يك قاشق مرباخوري شروع شود و بين اضافه كردن هر نوع آب ميوه، بايد يك هفته فاصله باشد تا اگر بدن كودك با ميوه خاصي ناسازگاري دارد، شناسايي شود.

توجه داشته باشيد كه هيچ گاه نبايد براي كودكان زير يك سال از اسفناج، عسل، سفيده تخم مرغ، شيرگاو، آلبالو، گيلاس و توت فرنگي استفاده شود.
از افزودن نمك، شكر و ادويه به غذاي كودك بايد به صورت جدي خودداري شود.غلاتي كه شيرخوار قدرت جويدن آن ها را دارد مثل برنج به صورت كته هاي مختلف مخلوط با سبزي ها، حبوبات و گوشت هاي نرم غذاهاي مناسبي هستند.
- نكته مهم: در سال اول زندگي ابتدا كودك بايد با شير مادرتغذيه شود و سپس غذاي كمكي در 5 وعده روزانه به او داده شود. در سال دوم زندگي ابتدا غذاي كمكي 5 وعده در روز و بعد شير مادر داده مي شود.
سن شروع استفاده از غذاي خانوار پايان 12 ماهگي است.هم زمان با شروع غذاي كمكي به كودك، آب سالم و بهداشتي نيز داده مي شود.

در فصول گرم تر و مناطق گرمسير و همچنين در هنگام بيماري، ميزان نياز بدن به آب بيشتر مي شود و بايد آب بيشتري به كودك داده شود.اگر از همان ابتدا براي تغذيه كودك از مواد غذايي بي ارزش مثل پفك، چيپس، نوشابه هاي گازدار، پاستيل و... استفاده نكنيم كودك در آينده تمايل كمتري به مصرف اين مواد غذايي از خود نشان مي دهد و به اين ترتيب ما مي توانيم با تاثيرگذاري بر علايق كودك يك الگوي سالم غذايي را براي او پايه گذاري كنيم.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

yasaman jon
5 مرداد 91 15:42
سلام مامانی آپیدم بیا